Millainen on hyvä meditaatioasento?

Hyvä meditaatioasento on ryhdikäs, vakaa ja rennosti keskittynyt. Lootus -asento ilman tyynyjä ja apuvälineitä on hyvä asento mutta vain harva pystyy siihen. Meditoida voi kuitenkin kuka tahansa ja hyviä asentoja on useita.

Vaikka meditaatio- ja hengitysharjoitukset ovatkin mielen harjoituksia, asennon ja tyynyn valinta vaikuttavat harjoituksen mielekkyyteen. Ryhdikäs asento tukee keskittymistä ja “muistamista” mitä oikeastaan olikaan tekemässä.

Mieli lähtee helposti harhailemaan ajatusten perässä ja yksi harjoitusta tukeva elementti on hyvä meditaatioasento. Viisi minuuttia melkein missä tahansa istuma-asennossa on helppo olla mutta pitempään istuessa pienistä jännityksistä kertyy isompia ja kehoon tulee kolotuksia. Meditaatiossa ei tulisi joutua jännittämään esimerkiksi selkää, jalkoja tai olkapäitä. Vaikka meditaatioharjoituksilla pyritään myös hyväksymään vaikeudet ja ikäviltä tuntuvat aistimukset, meditaatioasennosta johtuvan säryn ei tarvitse olla suuri haaste.

Sopivin apuvälinein jokaiselle on löydettävissä meditaatioasento jossa voi viettää pitempiäkin aikoja kerrallaan yhtäaikaa ryhdikkäästi, rennosti ja kivuitta. Tärkeää on että polvet ovat istuma-asennosta riippumatta maksimissaan lonkkien korkeudella tai mielellään alempana. Polviin, nilkkoihin, selkään tai hartioihin ei tulisi tulla kipua. Nämä on vältettävissä sopivan istuma-asennon avulla.

Tällä videolla katsotaan Tean kanssa muutamia meditaatioasentoja apuvälineiden kanssa ja ilman.

Videolla mukana on bolsteri, Sydän meditaatiotyyny, Täysikuu meditaatiotyyny, pieni palatyyny, villatyyny, huopa, korkkitiiliä ja villasukkia. Mikäli tarvitset polvien alle tukea, tätä varten Sarwa Yogalta löytyy myös tattaritäytteinen polvityyny joka sopii mainiosti tueksi polven alle sen sopivan jämäkän täytteensä ansiosta.

Hyviä harjoitushetkiä!

meditaatio